היוקר מאמיר: מחירי החשמל יעלו שוב בתחילת החודש

איתי גדסי No Comments on היוקר מאמיר: מחירי החשמל יעלו שוב בתחילת החודש

רשות החשמל הודיעה היום כי מחיר החשמל יעלה בתחילת החודש הקרוב ב-8.2%. הסיבה לעלייה היא עליית מחירי הפחם בעולם ועיכובים בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז. במגזר העסקי תוקפים את רשות החשמל ותובעים מהממשלה לבטל החלטה זו שבוצעה לטענתם במחטף

חברת החשמל. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

רשות החשמל הודיעה היום (רביעי) באופן סופי כי מחיר החשמל יעלה ב-8.2% החל מתחילת החודש הקרוב. בדברי ההסבר לעליית המחיר נכתב: "משבר האנרגיה העולמי השפיע באופן משמעותי על מחירי כל סוגי הדלקים. הסיבות לתחילת המשבר היו מגוונות אך הוא הוחרף עקב מלחמת רוסיה באוקראינה שהחלה ברבעון הראשון של שנת 2022".

"כתוצאה מכך מחירי האנרגיה והחשמל במדינות רבות בעולם עלו משמעותית. בניגוד למדינות רבות בעולם שמחירי החשמל בהם הושפעו מהמשבר משמעותית בעשרות אחוזים לעתים, ההשפעה על עלות ייצור החשמל בישראל הייתה מוגבלת עקב העובדה שמרבית החשמל מיוצר על ידי תשומה מקומית – גז טבעי".

"עם זאת, קיימת השפעה כתוצאה מן העובדה כי קיים עדיין נתח של ייצור באמצעות פחם" מוסיפים ברשות,  "תשומה המיובאת במלואה ממספר מקורות בחו"ל ומאד הושפעה ממשבר האנרגיה, ובפרט מהמלחמה שכן רוסיה אחת היצואניות הגדולות של הפחם".

עוד מוסיפים ברשות החשמל כי "במרבית מדינות אירופה קיימת מגמה של עליית מחירים משמעותית. ישראל נפגעת מהמשבר העולמי, אולם בצורה מתונה יותר ביחס למדינות רבות בעולם".

המחיר הסופי לקוט"ש לאחר העליה בתחילת החודש הבא יהיה 53.42 אגורות. המחיר הקודם היה 49.06 אגורות לקוט"ש.

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "העלייה במחיר החשמל היא הרסנית למעסיקים הסופגים את העלויות בתשומות הייצור, וזאת לצד האינפלציה. נציגי הממשלה המתגבשת הבטיחו לטפל במחוללי האינפלציה: חשמל, מים וארנונה. בהתאם לכך, אני מצפה מכל אחד מהארגונים המרכיבים את צלעות המשולש – הממשלה, ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי לפעול לקידום עסקת החבילה, ולתרום את חלקם לטובת יציבות הכלכלה הישראלית.

על פי התחזית, הצמיחה בביקושים לחשמל עד סוף העשור הנוכחי משקפת עלייה של כ-30% נוספים. צריך לזכור כי הממשלה אחראית לעיכוב המתמשך בסגירת התחנות הפחמיות בחדרה, ומעבר לייצור חשמל בגז. על פי אומדנים שונים, האצת קצב הסבת התחנות הפחמיות לשימוש בגז יכול לחסוך למשק כ-4 מיליארד שקלים, המהווים כ-15% מעלות יצור החשמל.״

באיגוד לשכות המסחר הגיבו להעלאת תעריפי החשמל: הממשלה החדשה חייבת להפגין משילות ולבטל את המחטף שביצעה רשות החשמל ואת העלאת התעריפים – רשות החשמל, יחד משרד האוצר, צריכים למצוא דרכים דווקא להוריד את מחירי החשמל

"רשות החשמל ביצעה היום מחטף שמשמעותו הכבדת הנטל הכלכלי על המגזר העסקי והכבדת יוקר המחייה על כלל הציבור בישראל. זאת תוך ניצול ההזדמנות שאין כרגע ממשלה מתפקדת". כך אומר היום עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד שלכות המסחר בתגובה על החלטת רשות החשמל לייקר את תעריפי החשמל ב-8.2% בימים הקרובים. על פי חישוב של כלכלני האיגוד, מדובר בתוספת שנתית של כ-800 ש"ח למשפחה ממוצעת ותוספת שיכולה להגיע לאלפי שקלים בשנה לעסקים.

לין קורא לראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו, ולשר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' לטפל בנושא משק החשמל בישראל מיידית עם כניסתם לתפקיד. "מחירי החשמל עולים כעת בשל הזנחת הנושא ע"י ממשלות ישראל. הן יכלו לעשות שורה של צעדים שהיו מונעים את העלאות המחירים כמו הורדת המיסוי על הפחם ודאגה להורדת מחירי הגז. הן לא עשו זאת וכעת הציבור משלם.

הממשלה החדשה חייבת להפגין משילות ולהקים, בראש ובראשונה, גוף שיתכלל את כל פעילות משק האנרגיה בישראל, גוף שיעשה סוף לכאוס במשק החשמל ולהתנהלות חברת החשמל" אומר לין.

בנוגע להעלאה הנוכחית, לין שב וטוען כי הציבור לא צריך לשלם על ההתנהלות הכושלת בכל הקשור למשק החשמל בישראל. "הממשלה הנכנסת צריכה לממן ההעלאה באמצעות קרן העושר, במקום הכבדת הנטל ויוקר המחיה על הציבור" אומר נשיא איגוד לשכות המסחר.

 



0 תגובות